Categories
μοτοσυκλέτες και μοτοποδήλατα

Ηλεκτρικά δίκυκλα. Οδήγηση χωρίς δίπλωμα, ή μήπως όχι;

Πριν μερικές ημέρες μας επισκέφθηκε πελάτισσα της επιχείρησης. Η συγκεκριμένη πελάτισσα ενδιαφερόταν για ένα ηλεκτρικό μηχανάκι που οδηγείται χωρίς δίπλωμα. Μεγάλος ντόρος γίνεται το τελευταίο διάστημα για τα ηλεκτρικά μηχανάκια που οδηγούνται χωρίς δίπλωμα.  Τι ισχύει όμως;

Ακούμε συχνά πως αν έχει ηλεκτροκινητήρα κάτω από 250W ή αν έχει πετάλια για τα πόδια είναι κομπλέ, καθώς μπορεί να λογίζεται ηλεκτρικό ποδήλατο, και επομένως απαλλάσσεται από υποχρέωση για άδεια κυκλοφορίας, πινακίδες, ασφάλεια και δίπλωμα (συχνά παραλείπεται να αναφερθεί ακόμα και η υποχρέωση για κράνος).  

Το ίδιο είχε ακούσει και η πελάτισσά μας, και από φίλους της, αλλά και από καταστήματα που παραδοσιακά εμπορεύονται δίκυκλα. Ο ντόρος πλέον είναι τόσο μεγάλος, που μπορείς να βρεις ηλεκτρικά οχήματα ακόμα και σε καταστήματα με εργαλεία ή είδη σπιτιού.

Η πραγματικότητα ωστόσο είναι πολύ διαφορετική. Ο νόμος είναι σαφής στο τι θεωρείται ηλεκτρικό ποδήλατο.  Έτσι στο άρθρο 2 του κώδικα οδικής κυκλοφορίας διαβάζουμε: «Το όχημα δύο τουλάχιστον τροχών το οποίο κινείται με τη μυϊκή δύναμη εκείνων που επιβαίνουν και μπορεί να υποβοηθείται με βοηθητικό ηλεκτροκινητήρα μέγιστης συνεχούς ονομαστικής ισχύος 0,25 KW και η ισχύς του οποίου μειώνεται σταδιακά και τελικά μηδενίζεται όταν η ταχύτητα του οχήματος φθάσει τα 25 χλμ/ώρα ή νωρίτερα, εάν σταματήσει η ποδηλάτηση.» (πηγή: Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας, ελληνική αστυνομία).

Το οποίο γίνεται σαφές και στις οδηγίες του υπουργείου Περιβάλλοντος αφού στις συχνές ερωτήσεις του Κινούμαι Ηλεκτρικά (https://kinoumeilektrika.gov.gr/), στην ερώτηση 22 αναφέρεται ξεκάθαρα και με την παρακάτω εικόνα πως: «ο συγκεκριμένος τύπος οχήματος δεν αφορά ηλεκτρικό ποδήλατο, αλλά δίκυκλο δεδομένου ότι φέρει μηχανισμό γκαζιού στα χερούλια»

(εικόνα 1, κινούμαι ηλεκτρικά, τεύχος συχνών ερωτήσεων απαντήσεων σελ.6)

Με βάση τα παραπάνω λοιπόν γίνεται ξεκάθαρο, ότι για να θεωρείται ένα δίκυκλο ηλεκτρικό ποδήλατο και να απαλλάσσεται διπλώματος, άδειας κυκλοφορίας, ασφάλειας και κράνους, χρειάζεται πέρα από το να έχει πετάλια και ηλεκτροκινητήρα κάτω από 250kW, να μη διαθέτει χειρόγκαζο, ο ηλεκτροκινητήρας να βοηθάει σταδιακά μέχρι τα 25 χιλιόμετρα την ώρα και μόλις φτάσει αυτή την ταχύτητα, ή σταματήσει το πετάλι, η υποβοήθηση από τον ηλεκτροκινητήρα πρέπει να σταματάει εντελώς.

Τέλος είναι σημαντικό να αναφέρουμε πως οποιοδήποτε όχημα δεν πληροί τις παραπάνω προδιαγραφές είναι παράτυπο και σύμφωνα με τον νόμο θεωρείται μοτοποδήλατο, ή μοτοσυκλέτα (ανάλογα με την ισχύ του ηλεκτροκινητήρα), ενώ προβλέπονται βαριές ποινές και πρόστιμα σε περίπτωση ελέγχου ή ατυχήματος (για κυκλοφορία αταξινόμητου οχήματος εντός του οδικού δικτύου, για κυκλοφορία ανασφάλιστου οχήματος, έλλειψη κράνους και διπλώματος οδήγησης).

Ηλεκτρονικές πηγές:

Κώδικας οδικής κυκλοφορίας. Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση: http://www.astynomia.gr/images/stories/DOCS/KOK_iNomoi_2012Feb.pdf

Κινούμαι ηλεκτρικά, τεύχος συχνών ερωτήσεων απαντήσεων. Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση: https://kinoumeilektrika.gov.gr/filehelp/%CE%A3%CE%A5%CE%A7%CE%9D%CE%95%CE%A3%20%CE%95%CE%A1%CE%A9%CE%A4%CE%97%CE%A3%CE%95%CE%99%CE%A3%20%CE%91%CE%A0%CE%91%CE%9D%CE%A4%CE%97%CE%A3%CE%95%CE%99%CE%A3_%CE%9A%CE%99%CE%9D%CE%9F%CE%A5%CE%9C%CE%91%CE%99%20%CE%97%CE%9B%CE%95%CE%9A%CE%A4%CE%A1%CE%99%CE%9A%CE%91%20.pdf

[πρόσβαση 2-10-2020]